Trasa z północy wiedzie w większej części przez pustkowia położone powyżej 4000m n.p.m., gdzie różnorodność krajobrazów nie jest duża. Natomiast strona formalna, czyli pozwolenia nie jest tak restrykcyjna dla indywidualnych turystów. Dodatkową atrakcją bądź kiepską atrakcją (niepotrzebne skreślić) jest kolej łącząca Pekin z Lhasą. Trasa ze wschodu wiedzie przez regiony bardziej zaludnione, gdzie kontakt z rodzimą ludnością i kulturą jest zdecydowanie większy, a krajobrazy są tak różnorodne i ciekawe, że aż żal nie wybrać tej właśnie opcji. Z kolei strona formalna nie jest tak prosta jak w przypadku trasy z północy. Indywidualni turyści, a w dodatku na rowerach muszą liczyć na przysłowiowy ""łut* szczęścia" aby dostać pozwolenia bądź nie być złapanym przez policję. Bazując na zebranych informacjach opracowaliśmy dwa warianty trasy wyprawy TIBETOVERBIKE. Który z wariantów zostanie ostatecznie wybrany zależy w dużej mierze od strony formalnej, czyli uzyskania pozwoleń lub uzyskanie cechy bycia niewidocznym dla chińskiej policji. Nieukrywając, liczymy na wariant pierwszy - prosimy o trzymanie kciuków za powodzenie :).
* - jednostka miary masy, używana w Europie od średniowiecza do końca XIX wieku. 1 łut = 1/32 funta (13,67 grama)
Wariant pierwszy
Chengdu :: Sichuan-tibet highway :: Lhasa :: Friendship highway ::Kathmandu
długość trasy: około 3200 km;
wysokogórskie przełęcze: 20;
PROWINCJA SICHUAN
Chengdu (500m n.p.m.) :: Kanding(2580m n.p.m.) :: Litang(4000m n.p.m.) :: Batag(2600m n.p.m.)
Syczuan (nazwa pochodzi z chińskiego określenia - cztery rzeki) to prowincja w środkowo-zachodnich Chinach ze stolicą w Chengdu. Stąd właśnie pochodzi pieprz syczuański, a kuchnia syczuańska zachwalana jest przez wszystkich, którzy mieli okazję skosztować jej przysmaków. Górzysta i mniej zaludniona część zachodnia prowincji jest bliższa geograficznie i kulturowo Wyżynie Tybetańskiej. W przeszłości góry Erlang stanowiły naturalną barierę pomiędzy Tybetem a Syczuanem. Miejscowość Kanding stanowiła główne centrum handlowe, w którym wymieniały się towarami obie kultury - Chińska i Tybetańska. Podążając dalej w kierunku zachodnim można dotrzeć do najwyżej położonego miasta - Litang położonego na wysokości 4000m n.p.m.
WSCHODNI TYBET (region KHAM)
Markham (3900m n.p.m.) :: Pomda (4050m n.p.m.) :: Bayi (3000m n.p.m.) :: Lhasa (3600m n.p.m.)
Kham jest rzadko odwiedzanym przez turystów regionem Tybetu, który zdecydowanie różni się od reszty Wyżyny Tybetańskiej. Zalesione równiny, ośnieżone szczyty ze spływającymi jęzorami lodowców bardziej przypominają Alpy Szwajcarskie, niż typowe obrazy suchych tybetańskich pustkowi. Mieszankę subtropikalnej dżungli i surowości himalajskich szczytów region zawdzięcza specjalnemu mikroklimatowi. Region przecina kilka głównych rzek Azji: Mekong, Salween, Jangcy, które przez tysiące lat wyrzeźbiły głębokie doliny i wąwozy. Atmosferę tego miejsca tworzą jednak w sposób najbardziej wyrazisty rdzenni mieszkańcy tego zakątku świata. Khampowie uchodzą za najbardziej religijnych i walecznych Tybetańczyków - czyż ta korelacja nie jest nam zadziwiająco znajoma(?).
Friendship Highway - SZOSA PRZYJAŹNI
Lhasa (3600m n.p.m.) :: Gyatse (3985m n.p.m.) :: Shigatse (3825m n.p.m.) :: Lhatse (3990m n.p.m.) :: Kathamndu (1395m n.p.m.)
Friendship Highway to nazwa odważnie poprowadzonej drogi biegnącej pomiędzy dwoma egzotycznymi miastami Azji: Lhasą, stolicą Tybetu a Kathmandu, stolicą Nepalu, przecinającą kręgosłup Himalajów. W Gyatse można zobaczyć największy czorten w Tybecie, oraz kilka dużych klasztorów buddyjskich. Na trasie znajduje się 6 wysokich przełęczy oraz najdłuższy zjazd z przełęczy Gyatso Law Tybecie do miejscowości Dolaghant położonej na wysokości 735m n.p.m. w Nepalu. Długość zjazdu wynosi 160 km i rozpoczyna się na wysokości 5000m npm kończąc 735m n.p.m.
Wariant drugi
Drugi wariant trasy zakłada przejechanie odcinka: Golmud :: Qinghai - Tibet Highway :: Lhasa :: Friendship highway :: Kathmandu
długość trasy: 2200 km;
wysokie przełęcze: 10;
QINGHAI:Golmud - Lhasa
Golmud (2700m n.p.m.) ::Xidatan (4080m n.p.m.) :: Amdo (4625m n.p.m.) :: Nakchu (4475m n.p.m.) :: Lhasa (3600m n.p.m.)
Trasa Qinghai-Tibet Highway, na odcinku Golmud - Lhasa wiedzie przez regiony słabo zaludnione. Rejon ten charakteryzuje się surowym klimatem, gdzie występują słone jeziora oraz często wieją silne i zimne wiatry. W tak trudnych warunkach żyją koczownicze plemiona Nomadów. Dalej trasa wiedzie w kierunku południowym do Nepalu, gdzie stopień zaludnienia jest zdecydowanie większy, a dodatkową atrakcją są ciekawe mniejsze i większe klasztory buddyjskie. Ponadto trasa prowadzi wzdłuż nowo otwartej kolej z Golmud do Lhasy. Odcinek Lhasa - Kathmandu jest identyczy jak dla wariantu pierwszego.
Kto buduje drogi w Himalajach? Możliwość podróżowania po Tybecie zawdzięczamy budowniczym dróg, którzy poświęcając swoje zdrowie, a czasem życie, pracując w ciężkich warunkach, budowali pierwsze odcinki drogowych szlaków Himalajów.
Dla większości z nich nie było żadnej alternatywy, a budowa drogi była jedynym źródłem utrzymania dla całej rodziny. Pamiętajmy o tym, ilekroć przyjdzie nam ochota złorzeczyć na marne warunki na himalajskich drogach. To dzięki ofiarności tych ludzi, można obecnie z taką łatwością kłaść kilometry doskonałego asfaltu, by inni mogli z łatwością docierać w najbardziej odległe zakątki gór.