Klimat skrajnie kontynentalny - zimą temperatury spadają do -60st.C, a latem rosną do +30st.C. Roczna amplituda temperatur może wynieść nawet 100st.C. W tym regionie świata występują tylko dwie pory roku, a zatem po strasznej zimie natychmiast następują niewiele lepsze lato. Syberia to nie tylko śniegi i morderczy mróz. W miesiącach letnich wieczna zmarzlina w tajdze zamienia się w ciągnące się setkami kilometrów bagna nie do przebycia. Wylęgają się w nich miliardy komarów i meszek, stanowiących postrach wszystkich podróżników. W niektórych łagrach jedną z najokrutniejszych kar było przywiązanie latem nagich więźniów do drzew w głębokiej tajdze - po kilku godzinach umierali z upływu krwi.
Całkowity brak dróg - do Jakucka prowadzi tylko jedna droga zwana autostradą. W istocie jest to jednak droga gruntowa, w porze letniej często całkowicie nieprzejezdna z uwagi na błota, w których toną nawet pojazdy gąsienicowe. W Jakucji, podobnie jak w tropikalnej dżungli, komunikacja odbywa się w zasadzie tylko rzekami, które w zimie zamieniają się w jedyne szlaki komunikacyjne przejezdne dla samochodów.
BAJKAŁ
- Liczby - najgłębsze jezioro świata - 1637 m, 636 km długości. Zawiera tyle samo wody co Bałtyk, jest to również 20% wszystkich zasobów słodkiej wody na świecie. 80 % występujących tutaj gatunków zwierząt nie występuje nigdzie indziej na Ziemi.
- Góry Barguzińskie - prawie całkowicie bezludne, nawet 100?200 km odcinki bez jakichkolwiek stałych, ludzkich osiedli.
- Na terenie całej Syberii są ogromne problemy z dostępem do elektryczności i realne zagrożenie ze strony niedźwiedzi.
MONGOLIA
- Bezgraniczne stepy i pustynie zamieszkane przez nomadów, których sposób życia niemalże nie zmienił się od wieków. Jurty, konie jako podstawowy środek lokomocji, brak dróg i sieci elektrycznej. Asfaltowa szosa urywa się kilkanaście km za Ułan-Bator.
- Jeden z najbardziej bezludnych krajów na świecie ? 5 razy większy od Polski przy liczbie mieszkańców 2,7 mln, z czego ponad 1 mln w Ułan-Bator.
TYBET
- Kolej Tybetańska, łącząca Xining i dalej Pekin ze stolicą Tybetu Lhasą, jest najwyżej położoną linią kolejową na świecie. W celu uniknięcia choroby wysokościowej u pasażerów na trasie kursują specjalnie zaprojektowane wagony - do przedziałów tłoczone jest powietrze o składzie i ciśnieniu jak na nizinach, a wagony posiadają uszczelniane, podwójne okna, czego dodatkowym powodem jest trzykrotnie większe od nizinnego promieniowanie ultrafioletowe. Z tych i innych względów w każdym składzie pociągu znajduje się lekarz i pielęgniarka.
- Przełęcze - na trasie podróżnicy pokonają przełęcze liczące ponad 5.000 m n.p.m., czyli wyższe niż Mount Blanc, najwyższy szczyt Alp i całej Europy.
- Himalaje - przejazd rowerami przez Dach Świata.
Wyprawa Long Walk Expedition rozpocznie się pomiędzy Jakuckiem a Olekminskiem w Jakucji, a zakończy w Kalkucie w Indiach. Jej czas trwania jest szacowany na około sześć do siedmiu miesięcy w zależności od warunków terenowych i zdarzeń losowych. W związku z tym wyruszamy na przełomie na początku maja 2010, tak aby uniknąć dużych mrozów, a jednocześnie zdążyć przed pełnią wiosny, kiedy to tajga pokrywa się zdradliwymi bagnami. Jednocześnie z uwagi na trzymiesięczny okres ważności wiz rosyjskich musimy najpóźniej na początku sierpnia przekroczyć granicę z Mongolią. Zgonie z planem powinniśmy na początku listopada przekroczyć Himalaje i w połowie miesiąca zakończyć w Kalkucie naszą ekspedycję. Wyprawa zostanie podzielona na cztery, bezpośrednio po sobie następujące etapy:
- wodny - spływ statkami rzecznymi (kutry rybackie, barki transportowe, etc.) rzeką Leną od punktu startowego w okolicach Jakucka, przez Olekminsk, Lensk, Vitim, aż do Kirenska. Następnie w zależności od możliwości transportowych popłyniemy Leną do Ust-Kutu albo Kirengą w okolice Klyuchi/Magistral'nyy. W ten sposób znajdziemy się na trasie BAM-u czyli Bajkalsko - Amurskiej Magistrali, wielkiej linii kolejowej biegnącej od Tajszetu, przez Brack i Angarę, aż do Oceanu Spokojnego. Na tym etapie jeżeli okaże się, że pozostało nam niewiele czasu to prawdopodobnie złapiemy pociąg albo samochód do Siewierobajkalska, a następnie przeprawimy się na wschodni brzeg Bajkału.
- pieszy - tutaj, w bezludnych Górach Barguzińskich, rozpoczniemy właściwy trekking przez najbardziej dzikie regiony Przybajkala. Jezioro Bajkał obejdziemy od strony wschodniej przedzierając się przez Góry Barguzińskie aż do miejscowości Alla/Kurumkan. W tym miejscu wyjdziemy na jedyną w regionie drogą, którą udamy się do Ust - Barguzina (okolice półwyspu Święty Nos) i dalej przez Ułan-Ude do granicy rosyjsko - mongolskiej w Kiachcie. W ten sposób dokładnie odtworzymy trasę wielkiej ucieczki na odcinku rosyjskim.
- konny - etap konny rozpoczynamy w Kiachcie/Altanbulagu i stamtąd jedziemy w kierunku granicy chińsko - mongolskiej na wysokości pustyni Gobi (najtrudniejszy odcinek). Uważamy, że jazda konna jest najbardziej naturalnym i jednocześnie interesującym sposobem podróżowania po tej krainie narodu jeźdźców. W razie konieczności uzupełnienia zapasów, a przede wszystkim przesłania do Polski dysków z filmem oraz zdjęciami odbijemy na krótko do Ułan-Bator. Istotnym problem na tym etapie jest granica z Chinami, ponieważ przejście graniczne, z którego planujemy skorzystać jest oficjalnie zamknięte dla obcokrajowców i na chwilę obecną nie jest możliwe zdobycie specjalnego pozwolenia na jego przekroczenie. Rowery oraz dodatkowy ekwipunek (e.g. nowe buty, odzież) zostaną nam dowiezione samochodem z Ułan - Bator. W związku z tym przewidujemy dwa warianty podróży:
przekroczenie granicy w miejscowości Sheeverhuren na wysokości pustyni Gobi i wjazd do chińskiej prowincji Mongolia Wewnętrzna.
przejazd wynajętym samochodem wzdłuż granicy do przejścia granicznego w Erenhot na linii Kolei Transsyberyjskiej, a następnie powrót już po stronie chińskiej pociągiem/autobusem do miasta Jiayuguan na trasie Wielkiej Ucieczki.
- rowerowy - etap rowerowy obejmuje przejazd przez całe terytorium Chin wraz z Tybetańskim Regionem Autonomicznym. Od Jiayuguan w prowincji Gansu skierujemy do miast Golmud objeżdżając od zachodu całkowicie bezludne Góry Qilian - Shan (Góry Richthofena) ze szczytami sięgającymi 5.500 m. n.p.m. W Golmud (prowincja Qinghai) wjedziemy na tzw. Qinghai Tibet Highway, szutrową autostradę biegnącą przez cały północny Tybet aż do Lhasy. Wzdłuż tej drogi biegnie, otwarta w 2006 roku, słynna Kolej Tybetańska będą najwyżej położoną linią kolejową na świecie. Po dojechaniu w okolice Lhasy, w zależności od możliwości czasowych, zdecydujemy czy odwiedzić stolicę Tybetu (uciekinierzy tam nie byli) czy jednak udać się prosto na granicę chińsko-nepalską w Kodari. Po drodze miniemy m.in. Szigatse, jedno z największych tybetańskich miast, gdzie znajduje się pałac Panczenlamów drugich co ważności po Dalajlamie lamaistycznych duchownych. Z granicy nepalskiej udamy się przez Kathmandu do Kalkuty w Indiach, gdzie oficjalnie zakończymy ekspedycję i samolotem wrócimy do Polski.
KALENDARIUM WYPRAWY
1. ROSJA - ETAP WODNO-PIESZY.
14. maja 2010 r. - rozpoczęcie Long Walk Plus Expedition. Wylot z Warszawy i przelot do Jakucka na Syberii, stolicy Republiki Sacha.
15. maja - 10 czerwca 2010 r. - spływ statkami rzecznymi - kutry rybackie, barki transportowe, itp., rzeką Leną od punktu startowego w okolicach Jakucka, przez Olekminsk, Lensk, Vitim, aż do Kirenska. Następnie w zależności od możliwości transportowych spływ Leną do Ust-Kutu albo Kirengą w okolice Ul - Kan.
11. czerwca - 4. sierpnia 2010 r. - przejście lub przejazd Bajkalsko - Amurską Magistralą do Siewierobajkalska nad Jeziorem Bajkał i przeprawienie się na jego północnowschodni brzeg w rejon Gór Barguzińskich. Następnie trekking wzdłuż wschodniego wybrzeża Bajkału do miejscowości Alla i jedyną w tym regionie drogą do Ust - Barguzina (okolice półwyspu Święty Nos), a dalej przez Ułan-Ude do granicy rosyjsko-mongolskiej w Kiachcie/Altanbulag.
2. MONGOLIA - ETAP KONNY.
5. sierpnia - 20/23 września 2010 r. - rajd konny przez Darkhan, okolice Ułan - Bator, Arvaikheer do przejścia granicznego z Chinami w Sheerverhuren na pustyni Gobi. Jeżeli przekroczenie granicy w tym miejscu okaże się niemożliwe, przejazd samochodem do przejścia międzynarodowego w Erenhot, na linii Kolei Transsyberyjskiej.
3. CHINY (WRAZ Z TYBETEM), NEPAL, INDIE - ETAP ROWEROWY.
21./24. września - 13. listopada 2010 r. - wjazd do Chin i w zależności od miejsca przekroczenia granicy:
Sheerverhuren - przejazd rowerami przez Eiin Qu do Jiayuguan.
albo
Erenhot - przejazd pociągiem/autobusem do Jiayuguan.
Następnie rowerami do miasta Golmud w prowincji Qinghai i stamtąd tzw. Qinghai Tibet Highway przez Tybetański Region Autonomiczny w okolice Lhassy, dalej do Szigace i wreszcie na granicę chińsko-nepalską w Kodari.
14.listopada - 25 listopada 2010 r. - przejazd do stolicy Nepalu Katmandu, następnie na granicę nepalsko-indyjską i dalej przez północne Indie do Kalkuty.
26. listopada 2010 r. - zakończenie Long Walk Plus Expedition i powrót z Kalkuty samolotem do Polski.
Uwaga!!! Wszystkie wyżej podane terminy mogą ulec około dwutygodniowemu przesunięciu.