Wydrukuj tę stronę

Austria

28-styczeń-2008 | Odsłony 2343
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

LUDZIE i MIASTA

  • to co natychmiast rzuca się w oczy po wjeździe do Austrii, to niebywały porządek i harmonia zabudowy
  • zdecydowana większość rozwiązań urbanistycznych pomaga ludziom z nich korzystających oraz dba o ich bezpieczeństwo i wygodę
  • przeciętny Austriak to człowiek z lekką nadwagą, dotyczy to również dzieci i młodzieży (czyżby nadmiar golonki w piwie?)
  • Austriacy być może mówią osobliwym niemieckim jednak z angielskim nikt tam nie ma kłopotu, przynajmniej jeśli chodzi o wskazanie drogi
  • w niektórych rejonach Austrii np. w Salzburgu zauważyć można całe ulice a nawet osiedla zajęte przez ludność pochodzenia arabskiego. W takich miejscach człowiek czuje się trochę nieswojo i obawia o swój dobytek, bo trochę to wygląda jak u nas. Niestety imigranci nie chcą się asymilować, pielęgnując własną kulturę nie zawsze zgodną z panującymi tu obyczajami. Trudno się dziwić nacjonalistom pokroju Heidera.
  • rower to doskonały środek lokomocji jeśli chodzi o duże miasta, zresztą rowerzystów w nich nie brakuje
  • turysta podróżnik skazany jest na stołowanie się w Gasthofach lub na ławeczce w parku miejskim, co gorsza o ławeczki są tutaj rzadkością. Powód - prawie wszystkie obszary są prywatne, nawet w miastach
  • zaskakuje na każdym kroku dbałość o bezpieczeństwo ludzi.
  • szokuje brak zdewastowanych elewacji, przystanków, autobusów, tramwajów, pociągów, zniszczonych koszy na śmieci itp. rzeczy, które u nas stały się szarą wizytówką polskiej codzienności
  • segregacja śmieci jest wszechobecna, niestety z tego prawdopodobnie powodu trudno jest znaleźć jakiekolwiek kosze na ulicach (jest to doprawdy rzadkość). Jest na to jednak wytłumaczenie, nikt przecież nie wyrzuca śmieci poza domem, jada się albo w domach albo w Gasthofach, tudzież w restauracjach i barach
  • nie musimy martwić się o swój sprzęt i pieniądze. Podczas wypraw mieliśmy okazję widzieć przeróżne dobra pozostawiane bez opieki przez Austriaków, widocznie tam nic nie ginie, chyba że były to prowokacje policyjne. :-(
  • sklepy nie są otwarte do późnych godzin, rzadkością są sklepy nocne. Jeszcze w roku 2000 trudno było znaleźć sklepy otwarte w soboty, w piątki otwarte były do 17:30. Obecnie niektóre supermarkety oferują swoje usługi w soboty - przez kilka godzin.
  • możemy liczyć, że rano będziemy pozdrowieni miłym Guten Morgen

JĘZYK

  • ojczystym językiem Austriaków jest miejscowa odmiana języka niemieckiego, różnice są jednak minimalne
  • w nadgranicznej części Tyrolu dominuje język włoski
  • młodzi Austriacy dość dobrze mówią w języku angielskim, nie powinniśmy mieć problemów w porozumieniu się w sklepie, na dworcu czy kampingu

DROGI i RUCH NA NICH

  • drogi w Austrii cechują się doskonałością, którą można jedynie porównywać niemiecką precyzją i solidnością
  • oznakowanie dróg (chodzi dokładnie o tablice informacyjne) jest bardzo dokładne, jednak różni się odmienną kolorystyką w stosunku do naszego, co początkowo może wprowadzać w błąd
  • dodatkowym utrudnieniem są długie wieloczłonowe nazwy miejscowości
  • dobrze rozwinięta sieć autostrad odciąża ruch na drogach podrzędnych lub głównych
  • ze względu na swoje położenie geograficzne drogi w Austrii biegną głównymi dolinami, często obok siebie znajdują się nawet trzy drogi: autostrada, droga główna oraz prawdopodobnie pierwotna droga łącząca miejscowości. Zwykle tą ostatnią poprowadzone są szlaki rowerowe, są to również drogi atrakcyjne widokowo o znikomym ruchu samochodowym.
  • przy takiej plątaninie szlaków komunikacyjnych czasami trudno jest odnaleźć wjazd na odpowiednią drogę, dokładne mapy ułatwiają to zadanie
  • pobocza i jezdnie są bardzo dobrze utrzymane
  • ruch na drodze, nawet gdy jego natężenie jest dość duże odbywa się spokojnie z dbałością o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów - dziwne?! prawda. Początkowo ma się wrażenie, że kary za potrącenie człowieka są bardzo wysokie z dożywociem włącznie.
  • w zdecydowanej większości po drogach jeżdżą samochody nowe i nowoczesne
  • kąt nachylania drogi podczas długich i stromych podjazdów jest stały, brak punktów przegięć
  • troska o bezpieczeństwo podróżujących posunęła się tak daleko iż trudno znaleźć przy drogach parkingi bądź zatoczki. Wiemy dokładnie jakim problemem jest włączanie się do ruchu - w Austrii tego problemu nie ma

ROWERY i PODRÓŻOWANIE

  • miasta wyposażone są w doskonale zorganizowaną sieć dróg i ścieżek rowerowych
  • podobna sytuacja ma się w przypadku odcinków o dużym natężeniu ruchu gdzie obok, równolegle znajdziemy ścieżki rowerowe z doskonałym wariantem rowerowym
  • odcinki po których ruch rowerowy mógłby być zagrożony posiadają oznakowane dogodne objazdy, często zdarza się, że są dla rowerzystów atrakcyjniejsze ze względów poznawczych
  • trasy wysokogórskie w Austrii obfitują w tunele. Często zdarza się, że ścieżka dla rowerów omija tunel, jednak są przypadki kiedy alternatywna droga nie istnieje

Kilka słów o podróży w tunelach

Podróż przez długi tunel (długość 1km i więcej) nie należy do przyjemności i to bynajmniej nie z powodu dużego stężenia spalin, ponieważ austriackie tunele są bardzo dobrze przewietrzane. Powodem jest wysoki poziom hałasu. Panujący w tunelu łoskot, który narasta w naszej głowie do niebywałego poziomu podczas przejazdu każdego pojazdu, powoduje stan głębokiego przygnębienia.

Długie tunele wyposażone są w leżące po obu stronach chodniki o szerokości 1-1,2m, w tunelach stosunkowo krótkich nie występują takie wynalazki ale przejazd nie jest tak niebezpieczny. Tunele nie posiadają szerokiego pobocza, tak więc samochody mogą przejeżdżać bardzo blisko nas, a kilkuosobowa grupa rowerowa może ponadto zakłócać swobodny ruch samochodowy. Warto wybrać ten wąski chodnik by nie narażać się na dodatkowe niebezpieczeństwo.

Do przejazdu przez tunel konieczne jest posiadanie włączonego oświetlenia, nawet gdy jedziemy chodnikiem. Pomimo, że wnętrza tuneli oświetlone są monochromatycznym światłem w kolorze żółto pomarańczowym, to jednak nie jest to światło bardzo silne. Dobrze, że w ogóle są oświetlone, czego nie można powiedzieć o większości tuneli w Alpach francuskich.

  • mnogość ścieżek rowerowych w miastach,
  • w miejscach o dużym natężeniu ruchu poprowadzone są ścieżki bądź drogi rowerowe, mogą one łączyć ze sobą nawet większe miejscowości
  • w miastach takich jak Wiedeń, Salzburg lub Innsbruck ścieżki rowerowe są doskonale oznakowane, tworząc rowerowe szalki komunikacyjne, przykładem może być droga rowerowa łącząca dworce Wien North i Wien West
  • oprócz dróg rowerowych w Austrii mamy mnogość górskich szlaków rowerowych
  • poruszanie się po ścieżkach rowerowych jest bardzo bezpieczne i sprawne
  • rower na grogach Austrii jest pojazdem uprzywilejowanym
  • ciekawostką jest możliwość jazdy rowerem pod prąd na ulicach jednokierunkowych, często z resztą tamtędy poprowadzone są szlaki rowerowe w większych miastach

CAMPINGI

  • spora liczba kampingów, ich liczba w informatorach jest często zawyżona. Zdarzyło nam się kilkukrotnie, że dane kampingi nie istniały. Powód - prozaiczny przedwczesna reklama obiektu, dotyczy to głównie obiektów czynnych wyłącznie w sezonie letnim
  • największe zagęszczenie kampingów występuje na obszarach atrakcyjnych turystycznie
  • kampingi w Austrii są położone w miejscach, zdecydowanie najgorszych w Europie, w bliskości autostrad, lotnisk, linii kolejowych czy bardzo ruchliwych szlaków komunikacyjnych
  • ceny pobytu dość wysokie, jednak dużo niższe niż ceny kwater, schronisk i hoteli
  • oferowane warunki, pomijając kontrowersyjne położenie, są na wysokim poziomie, lecz wrodzone austriackie sknerstwo powoduje, że za wszystkie dodatki i udogodnienia trzeba słono ( w pojęciu polskim) płacić - najbardziej denerwujący jest płatny prysznic. Gorąca woda powinna być limitowana ale limitowanie zimnej to przesada.
  • na kampingach znajdziemy sklepy, supermarkety, bary i restauracje
  • w bardziej ekskluzywnych ośrodkach są rozbudowane kompleksy socjalne z łaźniami, pralniami, kuchniami, jadalniami, gabinetami odnowy salami sportowymi i rekreacyjnymi itp. - ech, komu to potrzebne. Należy dodać, iż w cenie pobytu wiele tych atrakcji nie jest uwzględnionych
  • na kampingach panuje porządek, jest czysto, spokój wypoczywających nie jest niczym zakłócany, pomijając lokalizację :-)
  • cisza nocna jest przestrzegana dość skrupulatnie

WARUNKI POGODOWE

  • w Austrii bardzo dotkliwie odczuwa się bliskość wysokich gór, pogoda jest zmienna z przewagą dni pochmurnych
  • deszcze mogą nas zaskakiwać, otaczające stoki zasłaniają horyzont utrudniając obserwację
  • na wysokich przełęczach jak to w górach czasami jest wietrznie i znacznie zimniej niż w dolinach
Cezar

Hej! Jestem założycielem i współtwórcą serwisu, który właśnie przeglądasz. Być może nie wszystko na tej stronie działa tak jak byś tego oczekiwał, ale wynika to z prostego faktu, że serwis jest w permanentnej fazie rozbudowy. Ciągle coś jest udoskonalne i przebudowywane, tak by było bardziej funkcjonalne i przydatne.

Jeśli chciałbyś lub chciałabyś pomóc nam w tworzeniu tej strony, to zapraszam serdecznie - przyda się nam wsparcie. Możesz skorzystać też formularza kontaktu i podesłać nam swoje uwagi o serwisie CYKLOiD. Każda opinia jest dla mnie cenna.

„Lepiej nie zaczynać, niż zacząwszy nie dokończyć”
Konfucjusz

Strona: cykloid.pl

Artykuły powiązane